ĽMD – syndróm ľahkej mozgovej dysfunkcie – znie to hrozivo, že dysfunkcia – pod týmto pojmom sa ale skrýva súbor viacerých symptómov z oblasti emocionality, správania, motoriky, pozornosti, reči, vnímania a myslenia. Toľko oblastí môže byť naraz narušených? Áno, môže a keď máme takýto príklad aj doma a lieta nám po byte ako raketa, s odrenými kolenami a lakťami, s drzou pusou a so žiackou knižkou plnou nezmyselných poznámok, nesústredí sa ani chvíľku na jednu činnosť, vám už oči klipkajú od únavy ale ten malý čertík nie a nie zaspať, keď ho pokarháte vyštekne po vás a reaguje agresívne, hádže hračky o zem a kričí, neustále za vami chodí a vyžaduje expresné splnenie jeho požiadavky, má ťažkosti v škole? Ak áno, môžete pravdepodobne uvažovať o návšteve odborníka, ktorý vám poradí správne výchovné postupy, vďaka ktorým vaše dieťa dostanete pod kontrolu.
Veľmi silnými znakmi ĽMD sú hlavne
1. hyperaktivita – porucha motoriky, sú to akoby nutkavé impulzy, ktoré dieťa nedokáže regulovať aj napriek upozorneniam zo strany či už učiteľa alebo rodiča. Musí počas vyučovania proste vstať a zatancovať si, hneď potom si ale sadne a pokračuje ďalej. Za 5 minút zas musí klepkať ceruzkou o lavicu, či ísť na záchod, alebo niečo povedať spolužiakovi, alebo sa uprostred vyučovania ponúkne poliať kvety či utrieť tabuľu. Dieťa môže byť naopak aj hypoaktívne, čo znamená, že je skôr apatické k podnetom.
2. porucha pozornosti - dieťatko je nesústredené, rozruší ho akýkoľvek drobný podnet z okolia. Javí sa ako veľmi netrpezlivé, nedokáže sa sústrediť na činnosť vyžadujúcu dlhšiu koncentráciu. Má problémy s pamäťou, často si zabúda veci, zabudne ak má niečo spraviť, priniesť, na pokyny reaguje spomalene, treba mu ich viackrát pripomínať. Vo veľkej miere sa vyskytujú aj
3. poruchy reči - zle vyslovuje písmenká (račkovanie, sykavky...), porucha pojmového myslenia – je schopné povedať, že mláďatko ovečky je kuriatko, porucha vnímania postupnosti – nerozumie sledu mesiacov za sebou, číselný rad je preň ťažký, nevie rozlíšiť viac a menej – kľudne povie, že 6 je viac ako 8. Problém s orientáciou v priestore – dieťa s ťažkosťami rozlišuje pravú a ľavú stranu.
4. časté výkyvy nálad – strašný plač je náhle nahradený veselým hravým smiechom, vzrušenie náhle nahradí útlm.
5. impulzívnosť – dieťatko koná bez rozmyslenia – akoby nutkavo, často skáče do reči, neovláda sa, vykrikuje, nerozmýšľa nad dôsledkami svojich činov – rozbehne sa za niečím a nehľadí pritom či pred ním nie je nejaká prekážka, začne robiť tri veci ale nedokončí ani jednu – na stole ostane dopoly rozstrihnutý snehuliak, na neho vytekajúce lepidlo a polonavlečené rozkotúľané korálky.
6. neadekvátne reakcie – súvisí to s nízkou frustračnou toleranciou. Veci, čo si iné deti ani nevšimnú ho dokážu do nepríčetnosti rozrušiť, afektom reaguje na banálne podnety, býva agresívne, chýba mu schopnosť empatie, nevie pochopiť, že ste unavení alebo že iné dieťa sa s ním prosto nechce hrať, bude vedľa vás skackať alebo dieťaťu vytrhne hračku, šmarí o zem a začne plakať.
Ak sa vám zdá, že vaše dieťa nie je celkom v poriadku a má niektoré zo znakov, ktoré som uviedla, dobre spravíte, ak s ním navštívite odborníkov, či už poradniach, školách alebo zdravotníckych zariadeniach. Pomôže vám psychológ, špeciálny pedagóg, sociálny pedagóg, neurológ, detský psychiater. Najlepšie však urobíte, ak zájdete najprv k pedagógovi a ten vám odporučí ďalší postup.
Takže, žiadne strachy, všetko sa dá so správnym prístupom zvládnuť !
Autor článku: Mgr. Barbora Horváthová