Súkromné zdravotné poisťovne Union a Európska zdravotná poisťovňa môžu dostať pokuty až do výšky päť miliónov korún. Povedal to dnes na tlačovej besede predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou Richard Demovič.
Subjekty, ktoré majú dokopy viac ako päťstotisíc klientov, porušili svoju zákonnú povinnosť tým, že začiatkom januára ešte nemali uzavreté zmluvy so všetkými stanicami záchraniek a lekárnikmi.
"Obe poisťovne nezvládli túto problematiku a nedošlo k naplneniu verejnej minimálnej siete poskytovateľov," objasnil Demovič.
Poisťovne majú povinnosť zazmluvniť poskytovateľov všeobecnej zdravotnej starostlivosti, lekárenskej starostlivosti aj rýchlej zdravotnej služby. Na druhej strane však poskytovatelia tejto služby nemusia uzavrieť zmluvu s poisťovňou. "Cieľom konania je zistiť, či zdravotné poisťovne ponúkli poskytovateľom zmluvné porovnateľné podmienky, či si vytvorili dostatočný priestor na rokovanie s poskytovateľmi a či poisťovňa mohla týmto nedostatkom vzhľadom na platnú legislatívu predísť," dodal Demovič.
Podobný dohľad pripravuje ÚPDZS aj v ďalších poisťovniach a to podľa toho, dokedy majú platné zmluvy s poskytovateľmi. Poisťovňa Dôvera má zmluvy platné do konca júna, Apollo do apríla a Všeobecná zdravotná poisťovňa do konca marca 2007.
ÚPDZS ukončil dohľad aj v súvislosti so sťažnosťami na neoprávnené prepoistenie v zdravotných poisťovniach Union, Európska zdravotná poisťovňa a Dôvera. "Úrad začal správne konanie a v súčasnosti sa zdravotné poisťovne k podkladom pre toto konanie vyjadrujú," konštatoval Demovič. Podľa neho je pravdepodobné, že k neoprávneným prepoisteniam došlo činnosťou sprostredkovateľských organizácií, ktoré si poisťovne angažovali na túto činnosť.
Na rad prišli aj kontroly tzv. virtuálnych poistencov, ktorých do konca roka 2006 úrad zaregistroval až 7833. "Zdravotné poisťovne nám nahlásili ako svojich poistencov neexistujúce mená s adresami avšak s platnými rodnými číslami. Viac ako 75 percent týchto prepoistencov boli prepoistenci zdravotnej poisťovne Union a.s.," dodal Demovič.
Na porade generálnych riaditeľov poisťovní a ÚPDZS sa dohodlo, že poisťovňa do piatich dní úradne vysporiada prepoistenie alebo neoprávnené poistenie na žiadosť poistenca. "Vráti ho pôvodnej materskej poisťovni a zároveň do druhého dňa v nasledujúcom mesiaci v elektronickej podobe oznámi túto skutočnosť nášmu úradu," vysvetlil Demovič.
Autor článku: TASR