Český výrobca doplnkov stravy a liekov dosiahol svoj strategický cieľ - stať sa najväčším výrobcom doplnkov stravy v regióne strednej Európy.
Na základe rastúcich podielov na jednotlivých trhoch, kde Walmark pôsobí, vedenie spoločnosti vyhodnotilo svoj strategický cieľ formulovaný v roku 2001. Postavenie Walmarku na trhu doplnkov stravy sa hodnotilo jednak v krajinách V4 (Česko, Slovensko, Maďarsko a Poľsko), ktoré pre komerčné účely zodpovedajú vymedzeniu regiónu stredná Európa, a tiež vo všetkých krajinách, kde Walmark pôsobí prostredníctvom svojich zahraničných pobočiek (Slovensko, Poľsko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Ukrajina, Litva, Lotyšsko).
V regióne V4 dosiahol Walmark v roku 2006 obrat v segmente doplnkov stravy 1,447 miliardy CZK, v prepočte 1,729 miliardy SKK. Druhá v poradí, poľská firma Aflofarm, zaznamenala obrat 467 miliónov CZK a dánsky výrobca Pharma Nord 398 miliónov CZK. V regióne strednej a východnej Európy, kde Walmark pôsobí prostredníctvom zahraničných pobočiek, dosiahol v roku 2006 obrat 1,926 miliardy CZK, dánska Pharma Nord 522 miliónov CZK a poľský Aflofarm 467 miliónov CZK.
"Po vyhodnotení relevantných údajov sme zistili, že konkurencia na nás, pokiaľ ide o obrat, v obidvoch vymedzených regiónoch výrazne stráca," uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Tomáš Macura. "Pokiaľ ide o štáty V4, je naša prítomnosť na trhu doplnkov stravy oproti poľskej spoločnosti Aflofarm, ktorá je po nás druhá v poradí, viac ako 4-násobná," spresnil Macura. V širšie definovanom regióne vymedzenom 9 štátmi strednej a východnej Európy, v ktorých má Walmark vlastné pobočky, vedie pred dánskou firmou Pharma Nord. Jej obrat však nedosahuje ani jednu tretinu obratu, ktorý na týchto trhoch realizuje český výrobca. "Množina týchto štátov síce nepokrýva celý región strednej a východnej Európy (chýba napr. Rusko), ale veľkosť odstupu Walmarku od ďalších konkurentov nás vedie k záveru, že Walmark je v tejto chvíli lídrom trhu s doplnkami stravy nielen v strednej, ale i východnej Európe," dodal Macura.
Hodnotil sa segment tzv. neregistrovaných voľne predajných prípravkov (non registered OTC) a zdrojom boli údaje spoločnosti IMS Health (International Medical Statistics - medzinárodne rešpektovaná agentúra monitorujúca predaje lekární v takmer 100 krajinách sveta) za rok 2006. V niektorých krajinách, kde pokrytie zo strany IMS Health nie je dostatočné, sa použili údaje za rovnaké obdobie od agentúry Cegedim Strategic Data (medzinárodná spoločnosť poskytujúca riešenia v oblasti marketingových výskumov farmaceutickému priemyslu v 36 krajinách sveta). Obidve agentúry monitorujú predaj prostredníctvom lekární, teda nie predaj v špecializovaných obchodoch a obchodných reťazcoch. Predaj v lekárňach však tvorí podľa všetkých dostupných odhadov takmer 90 % trhu.
Na začiatku tohto milénia, keď Walmark zverejnil svoj strategický cieľ stať sa do 5 rokov najväčším výrobcom doplnkov stravy v strednej Európe, jeho farmaceutickej divízii (spoločnosť v tom čase ešte prevádzkovala aj nápojárskú i poľnohospodársku divíziu) síce patrilo 1. miesto na trhu s doplnkami stravy v ČR a SR, ale vyše 70 % svojho obratu realizovala v ČR a jej zahraničné aktivity boli v tom období obmedzené na 3 zahraničné pobočky (Slovensko, Poľsko, Rumunsko) a necelú desiatku exportných štátov.
Walmark v priebehu 5 rokov, ktoré uplynuli od vyhlásenia tohto strategického cieľa, zvýšil svoju farmaceutickú výrobu viac ako 2,5-násobne, založil 5 nových zahraničných pobočiek (Maďarsko, Litva, Ukrajina, Bulharsko, Lotyšsko) a rozšíril množinu exportných destinácií na viac než 2 desiatky štátov vrátane krajín západnej Európy a Blízkeho i Stredného východu. Podiel zahraničných tržieb na celkových tržbách skupiny podnikov Walmark už prekročil 60 % a jeho rast sa očakáva i naďalej.
Slovenská pobočka Walmarku sídli v Žiline.
TASR o tom informovala hovorkyňa Walmarku Kateřina Ondřejková.
(1 CZK = 1,195 SKK)
Autor článku: TASR