Občania Európskej únie môžu už tento rok profitovať z jasnejšieho a zrozumiteľnejšieho označovania prípravkov na opaľovanie. Ako dnes informovala Európska komisia, nový systém označovania sa zavádza od tohto leta, keď sa objaví na jednej pätine výrobkov.
Okrem čísla vyjadrujúceho ochranný faktor sa majú podľa EK používať aj kategória - nízka, stredná, vysoká a veľmi vysoká ochrana.
Súčasťou nových pravidiel je tiež zákaz používania zavádzajúcich pojmov, akými sú "úplná ochrana", či "slnečný blokátor". Komisárka pre ochranu spotrebiteľov Meglena Kunevová upozorňuje, že žiaden opaľovací prípravok nedokáže zaistiť stopercentnú ochranu pred ultrafialovým žiarením. Takéto označovanie preto podľa komisárky zavádza spotrebiteľov a prispieva k tisícom úmrtí ročne.
Takisto sa prejde na lepšie označovanie ochrany pred žiarením UVA. Ochranný slnečný faktor sa totiž vzťahuje iba na mieru spálenia pokožky (žiarenie UVB) a nie na účinky žiarenia UVA. Pri opaľovacích výrobkoch s ochranou len proti UVB tak môže vzniknúť mylný dojem o ochrane, hoci nechránia pokožku pred rizikovým žiarením UVA. Zatiaľ čo žiarenie UVB zapríčiňuje spálenie pokožky, žiarenie UVA spôsobuje jej predčasné starnutie a narúša imunitný systém. Oba typy žiarenia pritom značne zvyšujú riziko rakoviny kože.
EK súčasne pripomína, že používanie opaľovacích prípravkov je len jedným z mnohých spôsobov ochrany pred slnkom a treba využívať aj ďalšie.
"Pri správnom použití môžu opaľovacie prípravky pomôcť pri ochrane proti rakovine, ale samy nestačia. Ostatnými rozumnými preventívnymi opatreniami sú vyhýbanie sa dlhému pobytu na slnku, zdržiavanie sa v tieni v čase najintenzívnejšieho žiarenia a ochrana pomocou prikrývky hlavy a slnečných okuliarov," uviedol komisár pre zdravie Markos Kyprianu.
Odvetvie výroby opaľovacích prípravkov predstavuje v EÚ dôležitý a nepretržite rastúci trh. V roku 2004 dosiahla odhadovaná hodnota maloobchodného predaja prípravkov na opaľovanie v Európe okolo 1,3 miliardy eur. V roku 2005 predaj v EÚ vzrástol o štyri percentá. Na európskom trhu s opaľovacími prípravkami pritom dominujú európske spoločnosti, keď medzi desiatimi hlavnými dodávateľmi v EÚ sú len tri neeurópske firmy.
Autor článku: TASR