Prvú nočnú záchrannú akciu na Slovensku, počas ktorej pilot vrtuľníka použil vo vysokohorskom teréne špeciálne okuliare na nočné videnie, uskutočnila v noci z utorka na stredu posádka Leteckej záchrannej zdravotnej služby (LZZS) Air Transport Europe. Zachraňovala 53-ročného českého turistu z Koneprus v okrese Beroun, ktorý sa s rodinou vybral na túru v Západných Tatrách.
Turista s manželkou schádzal z Račkovho sedla k Račkovým plesám. Noha, ktorú mu nedávno operovali, nevydržala celodennú námahu túru. Keďže sa blížila noc a manželia nemali svetlo, rozhodli sa o pomoc požiadať Horskú záchrannú službu (HZS). Uviedol pre TASR hovorca LZZS v Poprade Pavol Svetoň.
Po príchode záchranárov z Oblastného strediska HZS v Žiarskej doline v okrese Liptovský Mikuláš sa ukázalo, že v ťažkom teréne bude transport zraneného turistu veľmi zložitý a pacient námahu nevydrží. Po výzve HZS Krajské operačné stredisko integrovaného záchranného systému požiadalo o pomoc Leteckú záchrannú službu ATE v Poprade. V tom čase, bolo už po polnoci, posádka vrtuľníka - pilot János Bók, lekár Marek Rigda a záchranár Ján Horevaj transportovala iného pacienta do ružomberskej nemocnice. Počasie nebránilo tomu, aby vrtuľník LZS ATE nabral kurz do Račkovej doliny. "Po zložitých letových manévroch pilot pristál pri Račkových plesách. Posádka o 1.30 h naložila turistu na palubu a transportovala ho do popradskej nemocnice," povedal Svetoň.
So špeciálnymi okuliarmi na nočné videnie sa posádky LZZS ATE zoznámili v decembri 2005 a začiatkom roku 2006. Po základnom výcviku v rokoch 2006 a 2007 nalietali v noci viac ako 250 letových hodín. Prevážali pacientov z nemocníc na špecializované zdravotnícke pracoviská po trasách, ktoré poznali a boli relatívne bezpečné. Prvý cvičný nočný let do vysokohorského prostredia s okuliarmi na nočné videnie uskutočnili piloti Viliam Krivák, Andrej Kohút 15.1.2007, keď pristáli pod Zbojníckou chatou vo Veľkej Studenej doline vo Vysokých Tatrách a v Slovenskom raji. Po nich sa zacvičili ďalší piloti LZZS ATE.
Nočné NVG (Night Vision Gogles) okuliare, ktoré používajú piloti LZZS ATE sú podobné divadelnému ďalekohľadu. Sú pripevnené na prilbe a umožňujú vidieť terénne prekážky, ktoré by za normálnych okolnosti nespozorovali. Vidia lesy, lúky, neosvetlené domy, ale aj veľmi vzdialené svetelné body. Napríklad svetlo baterky zaregistrujú do vzdialenosti 10 km, blikajúce svetlá sanitky až na vzdialenosť 20 - 30 km a signálne svetlo umiestnené na TV stožiari vo vzdialenosti 100 km. Okuliare využívajú zvyškové svetlo z hviezd, mesiaca, osvetlenia miest a dedín, automobilov na cestách, takzvané svetelné znečistenie. Posádky LZZS ATE sú schopné zasahovať v nočných hodinách a pomáhať pri nehodách a rôznych iných udalostiach prakticky na celom Slovensku, dodal Svetoň.
Autor článku: TASR