Mamičky a otcovia, ktorí deti príliš podporujú a pomáhajú im zvládať negatívne emócie, ich takto pravdepodobne znevýhodňujú, ukázal nový výskum.
Štúdia medzi štyri až päťročnými deťmi prišla na to, že deti, ktorých rodičia im poskytujú rôznu úroveň podpory vo chvíľach emočného vypätia, sú vyspelejšie a lepšie zvládajú konflikty, uviedla Dr. Nancy L. McElwainová s kolegami z univerzity v americkom štáte Illinois. "Je dobré dieťaťu poskytnúť pomocnú ruku, ale tiež mu nechať priestor na riešenie problému," povedala McElwainová pre agentúru Reuters.
Reakcia rodičov na negatívne emócie detí hrá hlavnú úlohu v ich sociálnom a emočnom raste, podčiarkuje výskumníčka a jej tím v novom vydaní časopisu Child Development. Väčšina výskumu sa sústredila na zistenie, ako na seba matky a deti vzájomne reagujú, poznamenáva McElwainová. Pohľad na spoločnú úlohu matiek a otcov sa výskum snažil odkryť pomocou dvoch experimentov. Jeden vyhodnocoval detské porozumenie emóciám a druhý skúmal kvalitu priateľstva. Rodičia detí v oboch štúdiách vyplňovali dotazník zameraný na zistenie, akú emočnú podporu deťom poskytujú.
V prvom experimente 55 deťom v škôlkarskom veku rozprávali jednoduché príbehy, aby zmerali úroveň ich emocionálneho chápania - špeciálne či pochopili myšlienku zmiešaných pocitov. V druhom vedci pozorovali 52 štvorročných detí pri 20-minútovej hre s blízkym priateľom, potom páru dali "vytúženú hračku" a sledovali, ako sa "vyrovnali so situáciou, v ktorej majú obmedzené zdroje".
V oboch experimentoch deti, ktorých rodičia im preukazovali rôznu úroveň emocionálnej podpory, dopadli najlepšie, pričom prejavili väčšiu schopnosť chápania emócií a s priateľmi vytvárali menej konfliktov. Deti, ktorých rodičia im poskytovali veľkú podporu, dopadli v testoch horšie. Nižšia úroveň podpory nespočívala v tom, že by rodič reagoval tvrdo či dieťa potrestal, poznamenala McElwainová.
Poukázala na to, že deťom, ktoré sú príliš podporované tak od mamy ako aj od otca, môže chýbať príležitosť učiť sa vyrovnávať s negatívnymi situáciami. "Vysoká úroveň podpory od oboch rodičov môže ochromiť a podkopať schopnosť dieťaťa riešiť problém samo," vysvetlila McElwainová. Zároveň deti, ktoré vidia svojich rodičov reagovať rozdielne na tú istú situáciu, sú schopné dokonalejšie pochopiť emócie.
Avšak je tiež možné, dodala McElwainová, že rodičia poskytujú extra podporu deťom, ktoré už majú sociálne a emocionálne problémy. Podľa McElwainovej je ďalším krokom výskumu pozorovať rodičov, ako strávia čas so svojimi deťmi, a nespoliehať sa len na to, ako oni hodnotia svoje vzťahy s nimi.
Autor článku: TASR