Ľudia, ktorí sú v rámci svojej pracovnej náplne nútení celý deň sa usmievať a tváriť sa šťastne, majú vyšší sklon k depresiám.
Zistili to psychológovia z univerzity v nemeckom Frankfurte, ktorí v tomto smere skúmali vyše 4000 pracovníkov. Experti dospeli k záveru, že najvyššie riziko vzniku depresií je u ľudí pracujúcich v sektore zákazníckych služieb. Obeťami depresií v dôsledku núteného pracovného úsmevu sú najmä letušky, obchodní zástupcovia a personál telefonických služieb zákazníkom.
"Kedykoľvek sú ľudia nútení potláčať svoje skutočné pocity, má to negatívne dôsledky na ich zdravie," hovorí profesor Dieter Zapf. Spolu so svojimi kolegami z univerzity zriadil falošné callcentrum a požiadal svojich študentov, aby sa správali ako personál. Polovica skupiny dostala povolenie brániť sa proti hrubým zákazníkom, zatiaľ čo členovia druhej skupiny museli zostať priateľskí a slušní za každých okolností.
Výsledky boli zjavné. Zatiaľ čo tí, ktorí sa smeli brániť, mali len mierne zvýšený srdečný rytmus, srdce tých, ktorí museli zachovať pokoj a úsmev, bilo zvýšeným tempom ešte dlho po tom, ako zákazník ukončil hovor.
"Všetci kontrolujeme svoje emócie, no ak to trvá dlho, stáva sa z toho problém," hovorí profesor Zapf. "Je načase, aby sme skoncovali s predstavou, že zákazník má vždy pravdu, a preukázali viac rešpektu a úcty tým, ktorí pracujú v službách pre zákazníkov."
Autor článku: TASR