Reklama je jednou z foriem zdravotnej výchovy a podpory zdravia, no na druhej strane je tiež účinným nástrojom zvyšovania rastu tržieb mnohých firiem, z toho tabakové nevynímajúc. "Marketingové výskumy nás ubezpečujú, že reklama má nesmierny vplyv na každého človeka v spoločnosti, a o to väčší vplyv má na mládež, ktorá sa formuje a potrebuje sa s niekým identifikovať," uviedla pre TASR psychologička Jana Porubcová.
Svetová zdravotnícka organizácia chce preto upozorniť a vyzvať všetky krajiny sveta, aby úplne zakázali reklamu tabakových výrobkov vrátane nepriamej formy reklamy na mieste predaja tabakových výrobkov, v televíznom a rozhlasovom vysielaní, prostredníctvom e-mailu a podpory predaja prostredníctvom uvádzania loga alebo ochranných známok výrobku na verejnosti. Na Slovensku je zakázaná reklama tabakových výrobkov formou sponzoringu kultúrnych či športových podujatí, či reklama v printových a elektronických médiách. Povolená je len na miestach, kde sa samotné tabakové výrobky predávajú.
V roku 2006 prijala vláda SR Národný program kontroly tabaku, ktorý okrem iného stanovuje opatrenia s cieľom zníženia dostupnosti tabakových výrobkov formou úplného zákazu ich reklamy. "V súlade s naplnením tohto cieľa bude musieť Slovensko prijať návrh novely zákona, ktorý vylúči reklamu na mieste predaja tabakových výrobkov, ktorá nie je informáciou," uvádza Úrad verejného zdravotníctva SR. Porubcová však upozorňuje, že reklama nie je jediným faktorom, ktorý ovplyvňuje užívanie tabakových výrobkov mladými ľuďmi. "Žiadny marketingový prieskum nepreukázal, že by klesla užívateľská schopnosť mladých ľudí len preto, že tabak nie je reklamovaný," skonštatovala. Na fajčenie mladých ľudí má podľa jej slov vplyv v prvom rade sociálne prostredie, miesto, kde dieťa vyrastá. "Ak doma fajčia rodičia, tak je vysoké percento, že bude fajčiť aj dieťa," vysvetlila.
Druhým faktorom je nízke sebavedomie dieťaťa. "Ak je dieťa málo sebavedomé a necíti sa silné v iných činnostiach, napríklad v športe, umení či v škole a má nejaký komplex, tak si ho začne liečiť tak, že si v spoločnosti kamarátov zapáli, aby o ňom nehovorili, že je slabý človek," vysvetlila psychologička a dodala, že neskôr sa to zautomatizuje a človek často ani nevie, prečo fajčí. Výskumy a skúsenosti z praxe potvrdzujú, že fajčiť začínajú aj ľudia nachádzajúci sa v spoločnosti, do ktorej dobre "nezapadli". Aby sa necítili zbytoční, tak si aspoň zapália.
Autor článku: TASR