Predseda Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Richard Demovič nepovažuje za vhodné zverejňovať ratingy zdravotných poisťovní v období, keď vrcholí proces prepoisťovania. Môže tak podľa neho dochádzať k ovplyvňovaniu a manipulácii poistencov. Zároveň sa domnieva, že ratingy vznikajú z rôznych podnetov a účelov, na rôznu objednávku. Demovič vníma ako najvýpovednejšie kritérium hodnotenia zdravotných poisťovní množstvo prostriedkov, ktoré vynakladajú na zdravotnú starostlivosť jedného poistenca.
Najviac finančných prostriedkov na starostlivosť o jedného poistenca - 17.466 Sk (579 eur) vynaložila v uplynulom roku Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP). Nasledujú ju Spoločná zdravotná poisťovňa so sumou 16.016 Sk (531 eur) a zdravotná poisťovňa Apollo, ktorá na starostlivosť o jedného poistenca poskytla v priemere 14.774 Sk (490 eur). Zdravotná poisťovňa Dôvera vyčlenila na starostlivosť o poistenca prostriedky vo výške 13.832 Sk (459 eur). Rebríček poisťovní na základe spomínaného ukazovateľa uzatvárajú Európska zdravotná poisťovňa, ktorá je v súčasnosti likvidácii, so sumou 9801 Sk (325 eur) a zdravotná poisťovňa Union so sumou 8730 Sk (289 eur).
ÚDZS sa domnieva, že ten, kto verejné zdroje používa na nákup zdravotnej starostlivosti, ten s nimi hospodári v prospech poistencov. "Z pohľadu poistenca a poskytovateľa je preňho ten partner, kto s jeho peniazmi najlepšie hospodári, teda najviac platí za jeho zdravotnú starostlivosť," konštatoval Demovič. Podotkol, že ten, kto vynakladá najviac prostriedkov na zdravie, poskytuje starostlivosť v najvyššej kvalite a využíva najmodernejšie postupy. Väčší balík peňazí podľa neho prináša vyššiu kvalitu a efektívnosť zdravotnej starostlivosti. Najlepšou zdravotnou poisťovňou (ZP) je Dôvera, najhoršou Všeobecná zdravotná poisťovňa. Takéto výsledky prinieslo 4. septembra ratingové hodnotenie ZP od Health Policy Institute (HPI), ktoré každú poisťovňu hodnotilo v siedmich kategóriách. Ministerstvu zdravotníctva sa nepáči, že HPI prišlo s ratingom v čase, keď sa poisťovne snažia prilákať čo najviac budúcich klientov. Demovič raiting HPI zatiaľ nečítal, ale ako povedal, predpokladal, že prvá skončí Dôvera a posledná VšZP.
Zdravotné poisťovne majú na rating HPI rozdielne názory
Rozdielne názory na ratingové hodnotenie zdravotných poisťovní (ZP), ktoré vo štvrtok zverejnil Healt Policy Institute (HPI), majú aj samotné poisťovne. Z výsledkami sa stotožňuje ZP Dôvera a Union. Naopak, Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) a Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) vytkli HPI viacero skutočností. Apollo ZP nechce rating komentovať. ZP Dôvera iniciatívu nezávislého inštitútu HPI víta. Podľa slov jej špecialistky pre externú a internú komunikáciu Andrey Devánovej rating opakovane potvrdil, že zdravotné poisťovne sa navzájom odlišujú, prinášajú rozličnú pridanú hodnotu poistencom a ľudia majú úžitok z toho, keď je na trhu zdravotných poisťovní viac a môžu medzi sebou súťažiť. Dôveru ohodnotil HPI ako najlepšiu, riaditeľ poisťovne Martin Šimun v tejto súvislosti uviedol, že sú na výsledky hrdí.
Najvyšší rating A získala aj ZP Union, v hodnotení sa umiestnila na druhom mieste. "Sme radi, že v oblasti spokojnosti klientov, kvality zdravotnej starostlivosti a spokojnosti lekárov, ktoré sú kľúčové pre nás aj pre našich poistencov, sme našu pozíciu suverénne obhájili," skonštatoval Tibor Bôrik, predseda predstavenstva Union zdravotnej poisťovne, a. s. Za subjektívny názor HPI považuje rating ZP Apollo. "V súčasnosti sa s týmto materiálom a jeho metodikou oboznamujeme, preto ho nemôžeme bližšie komentovať," uviedla pre TASR jej hovorkyňa Radoslava Miklášová. V hodnotení sa Apollo umiestnila na treťom mieste.
Zverejnenie hodnotenia zdravotných poisťovní HPI vníma Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) ako jej poškodzovanie, pretože kritériá sú zvolené tendenčne a to práve v období prepoisťovania. Pre poisťovňu, ktorá skončila v hodnotení na predposlednom mieste, sú dôležitejšie výsledky, ktoré zverejnil ÚDZS. "Sú postavené na objektívnych číslach skutočne dôležitých pre poistenca. Hovoria o tom, koľko peňazí z verejného zdravotného poistenia, čiže z peňazí poistencov, sa k nim aj vráti," skonštatovala hovorkyňa SZP Martina Ostatníková. Najhoršou poisťovňou podľa sledovaných kritérií je VšZP. Tá považuje rating HPI za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ – pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. "Svedčí o tom aj termín zverejnenia výsledkov ratingu, keďže poistenci môžu zmeniť zdravotnú poisťovňu len do konca tohto mesiaca. Túto aktivitu HPI VšZP vníma ako poškodzovanie dobrého mena lídra na trhu zdravotného poistenia," uviedla hovorkyňa VšZP Petra Balážová.
Ako ďalej dodala, rating HPI je v podmienkach verejného zdravotného poistenia experimentom, ktorý nemá opodstatnenie, pretože verejné zdravotné poistenie je plne riadené a regulované zákonmi. "Za neobjektívnu a tendenčnú považujeme aj zvolenú metodiku a kritériá hodnotenia," dodala. Podľa VšZP by hodnotenie malo byť v prvom rade orientované na poistenca a jeho potreby, metodika, ktorú zvolilo HPI, túto požiadavku nespĺňa. Čas zverejnenia výsledkov ratingového hodnotenia sa nepáči ani ministerstvu zdravotníctva. Obdobie, keď ostáva na prepoistenie posledný mesiac, označilo za najvhodnejšie obdobie pre lobistov, aby pripomenuli poistencom, kde nájdu kvalitné služby a kvalitný nákup zdravotnej starostlivosti. Ministerstvo kritizuje aj samotné hodnotenie ZP. "Výber kritérií v tomto prípade je však účelový a pre verejnosť zavádzajúci," uviedol rezort zdravotníctva vo svojom stanovisku. Podľa rezortu nie je zrejmé, akou metódou HPI postupuje.
Ratingové hodnotenie HPI hovorí, že najlepšou zdravotnou poisťovňou je ZP Dôvera, nasleduje ZP Union, ZP Apollo, SZP a VšZP. Európska zdravotná poisťovňa nebola hodnotená z dôvodu vstupu do likvidácie.
Najlepšou poisťovňou podľa HPI je Dôvera, najhoršou VšZP
Najlepšou zdravotnou poisťovňou (ZP) je Dôvera, najhoršou Všeobecná zdravotná poisťovňa. Takéto výsledky prinieslo ratingové hodnotenie ZP od Healt Policy Institute (HPI), ktoré každú poisťovňu hodnotilo v siedmich kategóriách. Ministerstvu zdravotníctva sa nepáči, že HPI prišlo s ratingom v čase, keď sa poisťovne snažia prilákať čo najviac budúcich klientov. "HPI vypracoval a prezentoval ratingové hodnotenie ZP v podozrivo starostlivo vybranom časovom období," reaguje rezort zdravotníctva a dopĺňa, že je to teda najvhodnejšie obdobie pre lobistov, aby pripomenuli poistencom, kde nájdu kvalitné služby a kvalitný nákup zdravotnej starostlivosti. HPI tak podľa ministerstva plní zadanú úlohu v rozhodujúcom čase - v procese získavania poistencov súkromnými ZP.
Dôvera má podľa HPI najvyššiu rentabilitu výnosov, najlepšie cenové podmienky, poskytuje krátke čakacie listiny, veľmi dobré služby a má verných poistencov. Slabou stránkou Dôvery je manažment pacienta, kde v hodnotení dosiahla 0 bodov. Nedarí sa jej ani vo výbere poistného a vykazuje najvyššie záväzky po lehote splatnosti. Druhou najlepšou poisťovňou je podľa hodnotenia ZP Union. Je stabilnou poisťovňou s nízkou nákladovosťou poistného kmeňa. Poskytuje veľmi dobrú zdravotnú starostlivosť nad rámec rozsahu a má dobrú sieť kontaktných miest. Slabou stránkou Unionu je veľmi nízka úspešnosť výberu poistného. Union má spomedzi všetkých poisťovní najslabší revízny systém, ako aj najredšiu sieť zmluvných poskytovateľov a v parametri dostupnosť zdravotnej starostlivosti skončil až na poslednom mieste.
Najsilnejšou stránkou ZP Apollo je biznis profil a cenové podmienky. Apollo pre svojich poistencov najlepšie zabezpečuje dostupnosť zdravotnej starostlivosti a je druhé v kvalite a dostupnosti kontaktných miest. Prekvapujúca je vysoká nespokojnosť lekárov so ZP Apollo. To sa prejavuje aj na problémoch jej poistencov s vyšetrením u lekára. Na predposlednom mieste skončila v ratingovom hodnotení Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP). Má najvyššiu úspešnosť výberu poistného a najlepší revízny systém. Dosahuje najvyšší medziročný rast výnosov. Má relatívne hustú sieť zmluvných poskytovateľov a vykazuje dobré parametre dostupnosti zdravotnej starostlivosti. Poistenci SZP majú najmenej problémov pri ošetrení u lekára. SZP však neposkytuje takmer žiadnu zdravotnú starostlivosť nad rámec rozsahu, ani žiadne špeciálne služby pre svojich poistencov.
Najhoršou poisťovňou podľa sledovaných kritérií je VšZP. Medzi jej silné stránky patrí selektívny kontrakting a percentuálny rast výnosov. V minulom roku stratila veľmi málo poistencov. Najväčšou slabinou VšZP je finančná stabilita, má slabý revízny systém a nízku rentabilitu výnosov. "VšZP má najhoršie cenové podmienky, najnižšiu spokojnosť lekárov, najdlhšie čakacie listiny, najhoršiu kvalitu a dostupnosť kontaktných miest a pre poistencov neposkytuje žiadne špeciálne služby. Veľkým problémom poisťovne je komunikácia a poskytovanie informácií. Až 21 % respondentov, najviac zo všetkých poisťovní, uvažuje o zmene poisťovne," uvádza HPI.
Ministerstvo kritizuje aj samotné hodnotenie ZP. "Výber kritérií v tomto prípade je však účelový a pre verejnosť zavádzajúci," uvádza ministerstvo. Podľa rezortu nie je zrejmé, akou metódou HPI postupuje. Ak by HPI použilo také kritériá, v ktorých by figurovali údaje o tom, aký je podiel jednotlivých zdravotných poisťovní na trhu a aký je ich podiel na trhu na základe úhrady zdravotnej starostlivosti, aké sú náklady, ktoré ročne vynakladajú zdravotné poisťovne na svoju správu, aké sú finančné prostriedky, ktoré ročne vynakladajú na zdravotnú starostlivosť a na jedného poistenca, tak by poradie vyzeralo inak.
Kritériá, ktoré používa HPI, nepovažuje za objektívne a správne ani Slovenská lekárska komora. Tá podľa ministerstva v súčasnosti pripravuje vlastné hodnotenie zdravotných poisťovní, ktoré bude zohľadňovať objektívne kritériá a bude odrážať aj kritériá zo strany poskytovateľov zdravotnej starostlivosti. Zverejnenie hodnotenia zdravotných poisťovní HPI vnímam Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) ako jej poškodzovanie, pretože kritériá sú zvolené tendenčne a to práve v období prepoisťovania. Dôležitejšie sú pre nás výsledky, ktoré zverejnil ÚDZS. "Sú postavené na objektívnych číslach skutočne dôležitých pre poistenca. Hovoria o tom, koľko peňazí z verejného zdravotného poistenia, čiže z peňazí poistencov, sa k nim aj vráti," skonštatovala hovorkyňa SZP Martina Ostatníková.
Všeobecná zdravotná poisťovňa (VšZP) považuje rating HPI za účelovú manipuláciu verejnosti, ktorá má jediný cieľ – pomôcť súkromným zdravotným poisťovniam odlákať časť jej poistencov. "Svedčí o tom aj termín zverejnenia výsledkov ratingu, keďže poistenci môžu zmeniť zdravotnú poisťovňu len do konca tohto mesiaca. Túto aktivitu HPI VšZP vníma ako poškodzovanie dobrého mena lídra na trhu zdravotného poistenia," uviedla hovorkyňa VšZP Petra Balážová. Ako ďalej dodala, rating HPI je v podmienkach verejného zdravotného poistenia experimentom, ktorý nemá opodstatnenie, pretože verejné zdravotné poistenie je plne riadené a regulované zákonmi. "Za neobjektívnu a tendenčnú považujeme aj zvolenú metodiku a kritériá hodnotenia," dodala. Podľa VšZP by hodnotenie malo byť v prvom rade orientované na poistenca a jeho potreby, metodika, ktorú zvolilo HPI, túto požiadavku nespĺňa.
UDZS: „Hodnotenie vybraných ukazovateľov zdravotných poisťovní“
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na tlačovej konferencii dňa 5.9.2008 v Bratislave na pôde úradu poskytol informácie o činnosti zdravotných poisťovní v Slovenskej republike. Predseda úradu MUDr. Richard Demovič, PhD. pripomenul, že poistenec má právo podať do 30. septembra prihlášku zdravotnej poisťovni, ktorú si vybral. Je povinnosťou Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou poskytnúť poistencom objektívne, neskreslené a nemanipulujúce údaje o činnosti zdravotných poisťovní. Úrad ako nezávislý orgán vychádzal pri spracovaní týchto informácii z oficiálnych podkladov zdravotných poisťovní. Za najdôležitejšiu informáciu považuje hodnotu vyjadrujúcu sumu finančných prostriedkov, použitých na úhradu zdravotnej starostlivosti. Najväčší objem finančných prostriedkov použitých na úhradu zdravotnej starostlivosti na jedného poistenca dávala v minulom roku VšZP, a.s.. Najmenší objem finančných prostriedkov použitých na úhradu zdravotnej starostlivosti na jedného poistenca dávala v minulom roku EZP, a.s. a UNION, a.s.. V prípade poisťovne UNION, a.s. bol rozdiel dvojnásobný v porovnaní s VšZP, a.s..
Poisťovňa | SK | % |
VšZP, a.s. | 17 466 | 95,72 |
SZP, a.s. | 16 016 | 94,69 |
Apollo, a.s. | 14 774 | 89,92 |
Dôvera, a.s. | 13 832 | 90,07 |
EZP | 9 801 | 91,40 |
UNION | 8 730 | 71,20 |
Priemerné náklady na ZS na rok na jedného poistenca sú : 15 703,- SK a 93,9 %. Poistenec má právo a povinnosť sa informovať ako sa nakladá s finančnými prostriedkami solidárneho balíka, určeného na úhradu zdravotnej starostlivosti. Podľa ÚDZS bola najlepšia poisťovňa tá, ktorá využívala maximálne prostriedky na nákup zdravotnej starostlivosti, bez ohľadu na to, kto je jej rozhodujúci akcionár. Vytváranie rebríčkov zdravotných poisťovní v čase vrcholiaceho procesu prepoisťovania uvažuje úrad za snahu o manipuláciu poistencov Slovenskej republiky.
Autor článku: TASR