Každú tretiu dopravnú nehodu so smrteľným následkom má na svedomí mikrospánok. Dnes už možno nešťastiu predísť vyšetrením u odborníka na poruchy spánku. Mnohí vodiči, aj profesionálni, však toto riziko a možnosť nechať sa vyšetriť podceňujú.
"Vyšetrenie spánku vodičov v spánkovom laboratóriu ukáže stupeň závažnosti problému spánkových porúch dýchania. Vodiči s ľahkým stupňom spánkových porúch dýchania môžu byť zaťažení plným pracovným výkonom. Ak má však vodič ťažšie formy spánkových porúch dýchania, vzniká riziko, že pri dlhej monotónnej alebo únavnej trase na niekoľko sekúnd zaspí. Týchto pár sekúnd môže byť osudných," povedala pre TASR Mariana Kubovčáková, vedúca lekárka spánkového laboratória Buona Notte. Práve opakované zníženie hladiny kyslíka môže organizmus výrazne poškodzovať, a týka sa to všetkých vekových skupín. "Poruchy spánku a chrápanie spôsobujú výrazný úbytok energie. Únava sa podpisuje pod zhoršené reakcie vodiča a mikrospánok. Následkom je značná škoda na majetku, vážne zranenia a niekedy i smrť," podotkla odborníčka.
Mikrospánok za volantom je podľa jej slov nebezpečnou, ale nie zriedkavou formou únavy. Človek nad takouto situáciou úplne stráca kontrolu. "Prichádza častejšie počas jazdy autom na rovných alebo monotónnych cestách, v hociktorú dennú či nočnú hodinu. Štatistiky uvádzajú, že 30-40 percent dopravnej nehodovosti vzniká následkom mikrospánku a únavy," ozrejmila Kubovčáková. Našťastie, dnes už sú vyvinuté liečebné metódy, ktoré pomáhajú ľuďom so spánkovými poruchami dýchania zvládnuť situáciu, upozorňuje. "Pretlaková liečba zabezpečí plnohodnotné dýchanie celú noc, poskytne dostatočné nasýtenie krvi kyslíkom. Človek prestane pociťovať únavu, vyčerpanosť, zlepšuje sa kvalita jeho života a človek dokáže zodpovedne vykonávať svoje povolanie," spresnila.
Vyšetrenie odborníci uskutočňujú celonočným monitorovaním spánku v spánkovom laboratóriu. Snímajú sa elektrické potenciály mozgu, pohyby očí, svalové pohyby brady, dýchanie pomocou hrudného a brušného pásu. Na snímanie intenzity chrápania sa používa mikrofón, činnosť srdca sa monitoruje prostredníctvom EKG, pohyby nôh elektromyogramom, zisťuje sa nasýtenie krvi kyslíkom.Počas spánku oddychujú a regenerujú jednotlivé systémy organizmu. Spánok je dôležitý najmä pre nervovú sústavu a pre našu duševnú činnosť. Spánok má svoju štruktúru, ktorá sa skladá zo 4-5 cyklov. Jeden spánkový cyklus trvá približne 90 minút a skladá sa z piatich fáz.
"V prvom štádiu zaspávame a ešte podvedome vnímame naše okolie. V druhom štádiu spíme už hlbším spánkom, ale je možné nás z tejto fázy zobudiť. Najkvalitnejšie sú tretia a štvrtá fáza tzv. pomalovlnového spánku, keď naša myseľ najlepšie oddychuje," hovorí Kubovčáková. Ľudia so spánkovými poruchami dýchania majú nedostatok spánku práve v posledných dvoch menovaných fázach. "Tento nedostatok sa prejavuje rôznymi formami únavy a čo je obzvlášť nepríjemné a môže mať tragické dôsledky, mikrospánkom počas jazdy autom," podčiarkla.
Autor článku: TASR