Parlamentný výbor pre zdravotníctvo dnes odporučil schváliť novelu zákona o ochrane pred zneužívaním alkoholických nápojov a o zriaďovaní a prevádzke protialkoholických záchytných izieb. Verejný poriadok v mestách a obciach by na základe neho mali po novom zabezpečovať záchytné izby. Výbor zároveň odmietol pozmeňujúce návrhy o nulovej tolerancii alkoholu v krvi pri vedení motorového vozidla (v súčasnej podobe zákona rezort zdravotníctva uvádza toleranciu do 0,2 promile alkoholu v krvi, pozn. TASR) a prenesenej kompetencii rezortu na obce.
Podľa štátneho tajomníka Ministerstva zdravotníctva SR Daniela Klačka by záchytné izby mali plniť represívnu funkciu pre ľudí, ktorí narúšajú poriadok pod vplyvom alkoholu. Ako uviedol, nejde o prenesený výkon štátnej správy na obce, ale o originálnu kompetenciu obcí. Rezort totiž podľa neho nemá možnosť poskytnúť obciam na zriadenie záchytiek financie. Podpredseda Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Viliam Turčány považuje za problematický najmä fakt, že pôvodný legislatívny návrh mení filozofiu prechodu pôsobnosti preneseného výkonu štátnej správy na možnosť originálnych pôsobností obcí. "Máme pocit, že v tomto bode sa obce stávajú zberným košom všetkých pôsobností, ktoré akýmkoľvek spôsobom ktosi vykonával alebo nevykonával lepšie. Záchytky sú toho klasickým príkladom," uviedol. ZMOS je preto presvedčené, že vláda je zodpovedná za výkon preneseného výkonu štátnej správy. "Z nášho pohľadu je tam problém kompetenčný v tom zmysle, že možnosť zriadenia protialkoholickej záchytky problém zriaďovania a potreby nerieši," dodal a zároveň zdôraznil, že ZMOS sa nezrieka súčinnosti v danej problematike. "Náš návrh smeruje k tomu, aby bol rozšírený kompetenčný zákon na možnosť prechodu pôsobnosti z orgánov štátnej správy na obce, s tým, že vzťahy k polícii a financovaniu by boli riešené tak ako zákon vykladá - polícia tam musí byť," vysvetlil. Podľa neho je dôležité, aby v procese pôsobil štát ako aktívny partner a nie ako konzument služieb.
Poradca námestníčky primátora Anton Chromík považuje za spornú najmä prepravu osôb, ktorou zákon deleguje obce. Magistrát argumentuje tým, že nemá právomoc zasiahnuť do osobnej slobody občana. Podľa Chromíka chce mesto finančne i priestorovo zabezpečiť zriadenie záchytných izieb, no nemôže sa stotožniť s tým, že ide o originálnu kompetenciu obcí, čím sa zhoduje s názorom ZMOS-u. Prepravu osoby do záchytnej izby bude podľa návrhu zákona zabezpečovať prevádzkovateľ. Orgány Policajného zboru totiž nedisponujú motorovými vozidlami, prispôsobenými a aj hygienicky vybavenými tak, aby sa po prevoze opitého občana, ktorý znečistí priestor vozidla, mohlo dôkladne očistiť, prípadne vydezinfikovať. Novela zákona ďalej upravuje postup detekcie alkoholu, omamných látok a psychotropných látok u vodičov ako predpoklad vyvodenia zákonom stanovených sankcií voči osobe. V predloženom návrhu sú zadefinované maximálne povolené hodnoty obsahu alkoholu v krvi, resp. miligramu etanolu na liter vydýchnutého vzduchu vodiča dychovou skúškou prístrojom.
Novela tiež upravuje spracúvanie osobných údajov o osobe umiestnenej v záchytnej izbe. Spôsob a výšku financovania prevádzky izby si obec upraví vlastným všeobecne záväzným nariadením vydaným zastupiteľstvom. Novela tiež definuje postup pri detekcii na prítomnosť omamných látok a psychotropných látok u vodiča príslušníkom Policajného zboru až po potvrdenie požitia omamnej alebo psychotropnej látky, a to laboratórnym vyšetrením realizovaným v toxikologických laboratóriách zo vzorky krvi odobratej v zdravotníckom zariadení.
Autor článku: TASR