Bicyklovanie je najprístupnejším a najjednoduchším športom pre všetkých. Dá sa robiť hocikedy, hocikde a takmer po celý rok. Pre TASR to konštatoval bývalý cyklistický pretekár a dnes predajca cyklistických potrieb Peter Privara.
Po zime by mal bicykel podstúpiť kontrolu v špecializovanom servise. Ak bicykel zimoval v priestore, kde bol vystavený vplyvom počasia, jeho súčiastky sú zoxidované, pneumatiky popraskané a servis i kontrola bicykla vyžaduje odborný prístup. Na servis však treba myslieť v dostatočnom predstihu. Keď sa trochu oteplí, všetci si spomenú na bicykel a čakacie doby v servisoch sú veľmi dlhé. "Ak bicykel po zimnej prestávke nepodrobíme dôkladnej údržbe, riskujeme, že bude vydávať nepríjemné zvuky. Plášte a duše oslabené nepriazňou počasia budú ohrozovať bezpečnosť jazdy," upozornil Privara.
Údržba bicykla počas sezóny závisí od toho, ako intenzívne sa bicyklovaniu venujeme. "Víkendoví cyklisti by mali dofúkať pneumatiky raz za dva týždne, pri zmoknutí premazať časti, ktoré sa točia a raz za čas skontrolovať aj funkčnosť kolies a pedálov," odporučil. Pri nákupe nového bicykla sa skúsený predajca najskôr informuje, na čo a kde bude zákazník bicykel používať. Typy bicyklov sú prispôsobené účelu a pri kúpe je dôležitá aj jeho veľkosť. "Najmä ženy si ako zákazníčky potrpia aj na dizajn a, samozrejme, je dôležitá aj informácia, koľko chce zákazník do bicykla investovať," spresnil Privara.
Vysvetlil, že horské bicykle sú určené najmä do lesa a nemali by sa používať na cestách, cestné bicykle, tzv. galusky na cesty a existuje aj ich kombinácia. Bicykle je podľa neho lepšie nakupovať v špecializovaných predajniach ako v hypermarketoch, pretože tam často nebývajú kvalitne zmontované. "Podľa obchodného zákonníka by aj na ne mala byť garančná prehliadka, ale tu ju nemá kto spraviť. V špecializovanom obchode dostanete na výrobok garančnú prehliadku po sto kilometroch alebo do mesiaca," dodal. V súčasnosti existuje na trhu veľa typov bicyklov a veľa možností na spohodlnenie jazdy. Jednou z najdôležitejších je kvalita sedla. "Existujú špeciálne dámske, pánske, mäkšie alebo tvrdšie. Mäkké sedlo si vyžaduje zväčša ten, kto jazdí menej. Ten kto jazdí veľa, uprednostňuje tvrdšie a menšie sedlo," vysvetlil odborník. Keď sa chceme na bicykli cítiť dobre, mali by sme investovať aj do oblečenia. Dôležité sú podľa Privaru predovšetkým cyklistické nohavice, v ktorých sú špeciálne antibakteriálne vložky odsávajúce pot. "V oblečení cyklistu by okrem cyklistických nohavíc nemala chýbať kvalitná cyklistická obuv, ktorá je prispôsobená tlačeniu na pedál, cyklistické ponožky, tričko, okuliare a povinná helma," spresnil.
K výbave bicykla patrí košík na fľašu, fľaša a kapsička s nástrojmi. Na bicykli, na ktorom sa jazdí za každého počasia, by nemali chýbať blatníky. "Na bicykli nesmie chýbať ani osvetlenie, odrazové sklíčka vpredu, vzadu a v kolesách a prídavné osvetlenie na baterky. Dozadu používame červené blikacie svetlo. Na svetlách si môžeme nastaviť aj ich intenzitu. K výbave si môžeme dokúpiť aj cyklomerač s rôznymi funkciami - maximálna, priemerná rýchlosť, počet prejdených kilometrov, čas atď. "Na ceste by mal mať človek vždy so sebou v kapsičke dušu, pumpičku, montážne páky a sady kľúčov," doplnil. Tlak v pneumatikách bicykla závisí od jeho typu. Bežný je od štyri do šesť atmosfér, ale napríklad cestné bicykle sa fúkajú až na hodnotu deviatich. Pri bicyklovaní sú najviac formované nohy, zadok a chrbát. Ak nás po bicyklovaní bolí telo, najčastejšie treba chybu hľadať v zlom nastavení posedu. "Často však môže byť chyba aj v nesprávne zvolenom oblečení. Ak je teplo, spontánne si odpíname na tričku zips, ale pri pofukovaní nám môže pri väčšej rýchlosti prechladnúť a stuhnúť šija," vysvetlil cyklista.
Pokiaľ ide o techniku jazdy - pri smere do kopca je na bicykli vhodné postaviť sa a uvoľňovať si sedacie a chrbtové svaly. Dôležité je počas jazdy meniť štýl zo sedla - v sedle. V novej sezóne nemôžeme začať bicyklovať tak, ako sme s ním skončili. "Ak sme na konci sezóny bicyklovali hodinu a pol, dve denne, teda okolo 50-60 kilometrov, tak nemôžeme tak aj začínať. Začínať musíme, ako so všetkým, postupne a so svalovicou musíme spočiatku rátať," zhodnotil Privara s tým, že ak bol človek zvyknutý športovať aj v zime, stačia mu dve tri jazdy, aby si zvykol zapájať aj iné svalové skupiny. "Ten, čo celú zimu leňošil, musí očakávať, že sa na slušnejšiu úroveň dostane až po piatich-šiestich jazdách," uzavrel.
Starší ľudia a deti jazdia často na bicykloch, ktoré na cestu nepatria
Technický stav bicyklov je na Slovensku nevyhovujúci a najmä starší ľudia a deti často jazdia na bicykloch, ktoré na cestu nepatria. Kvalitný bicykel je pritom základom bezpečnosti cyklistu na cestách. Pre TASR to potvrdil Samuel Hruškovic z Rescue teamu Slovakia. "V rámci maximálnej bezpečnosti je v prvom rade dôležité, aby mal každý bicykel funkčné dve kvalitné nezávislé brzdy," konštatoval. Predná má byť jemnejšia, pretože v krízovej situácii, keď treba prudko brzdiť, skúsený cyklista často brzdí intuitívne rovnakou silou prednou aj zadnou brzdou a pri impulzívnom spôsobe brzdenia mu hrozí, že preletí ponad predné koleso. Funkčnosť bŕzd je potrebné kontrolovať pred každou jazdou.
K dobrému technickému stavu bicykla patrí dostatočné osvetlenie a odrazové sklíčka. Pri zníženej viditeľnosti by malo na bicykli svietiť predné biele a zadné červené svetlo. "V dopravnej situácii je najvýhodnejší mód blikajúceho svetla, ktoré vodič auta zbadá na veľkú vzdialenosť," spresnil Hruškovic s tým, že norma určuje na pedáloch oranžovú a na zadnej časti bicykla červenú farbu. Oblečenie s reflexnými prvkami je dnes na cestách nevyhnutnosťou. Pred každou jazdou je potrebné skontrolovať aj tlak v pneumatikách, pretože od neho závisí stabilita dopravného prostriedku na ceste. Slabo dofúkané pneumatiky spôsobujú, že bicykel na povrchu doslova pláva, čo je nebezpečné najmä v zákrutách. "Čím je zasa počasie teplejšie, tým viac tlak v pneumatikách narastá a môže prísť až k roztrhnutiu duše," upozornil záchranár.
Technika jazdy cyklistu závisí aj od povrchu vozovky. Na mokrej vozovke sa vo všeobecnosti predlžuje brzdná dráha, pri prudkom brzdení sa zadné koleso dostáva do šmyku a v takom prípade treba brzdiť prerušovane. Bicyklovanie po bežných mestských alebo medzimestských ťahoch je dnes podľa Hruškovicových skúseností veľmi nebezpečné, pretože za posledné roky hustota premávky niekoľkonásobne vzrástla. Bezpečné bicyklovanie na cestách zaručuje aj zvýšená pozornosť vodičov. Hruškovic odporúča vodičom obchádzať cyklistu minimálne dva metre. "Pri stretnutiach s deťmi by však mali výrazne znížiť rýchlosť, pretože správanie dieťaťa môže byť nevyspytateľné," zdôraznil.
"Masový rozvoj horskej cyklistiky tiež prináša extrémne nebezpečenstvo, pretože neskúsení cyklisti sa veľkou rýchlosťou spustia prudkým zjazdom aj po teréne, ktorý nepoznajú a pády z bicykla vážne ohrozujú ich zdravie," uviedol Hruškovic. K najčastejším príčinám dopravných nehôd s cyklistom patrí podľa záchranára alkohol, nepozornosť cyklistu, ale aj vodiča a riskovanie. Štatistiky smrteľných úrazov jednoznačne poukazujú na fakt, že najčastejšími príčinami sú úrazy hlavy. Cyklistická prilba znižuje riziko úrazov hlavy pri pádoch z bicykla až o 69 percent. Prilba musí dobre sadnúť na hlavu, musí byť primeraná veľkosťou a každý predajca odporučí pre konkrétneho cyklistu najvhodnejší typ. "Pri bicyklovaní je dôležité mať ju pevne upnutú popruhom pod bradou, aby mohla pri páde absorbovať nárazovú energiu," spresnil Samuel Hruškovic.
Dôležitým bezpečnostným prvkom pri bicyklovaní, najmä pri cyklistoch, ktorí jazdia väčšou rýchlosťou, sú cyklistické okuliare. Chránia oči pred nečistotami a muškami, ktoré môžu pri bolestivom vniknutí do oka spôsobiť aj nehodu cyklistu. Pri bicyklovaní je rovnako dôležitá aj kvalitná obuv. Na bicykle nepatria šľapky a voľná obuv, pretože noha na bicykli musí byť v členku pevná. "Na bicykle rozhodne nepatria rôzne typy prehrávačov a slúchadlá," uzavrel záchranár z Rescue teamu Slovakia.
Cyklovozíky využívajú najmä športovo aktívni ľudia, ktorí majú malé dieťa
Cyklovozíky pre deti sa v posledných rokoch stávajú vyhľadávaným prepravným prostriedkom nielen v USA a Kanade, ale aj v Európe. Sú trojkombináciou prívesu za bicykel, športového kočíka a vozíka pre jogging a in-line. TASR o tom informoval odborník na prepravu detí Viktor Belan. "Využívajú ich najmä ľudia, ktorí chcú zostať aj po príchode dieťaťa do rodiny športovo aktívni," konštatoval. Nápad tohto prepravného systému vznikol pred 15 rokmi v Kanade. Odborník uviedol, že vďaka piatim bodovým pásom a nízko uloženému ťažisku je jeho prioritou bezpečnosť, ktorá bola overená prísnymi testami.
"Pri páde bicykla zostane vďaka svojej konštrukcii vozík stáť na mieste a dieťa je v rámci oblúka vozíka maximálne chránené. To sa pri páde z detskej sedačky bicykla nestane a tam je dieťa aj napriek prilbe ohrozované pádom z viac ako polmetrovej výšky," spresnil Belan. Aj keď sa slovenskí zákazníci u tohto typu výrobku ešte stále obávajú o bezpečnosť, pri takomto spôsobe dopravy je podľa neho dieťa maximálne chránené. V ergonomicky tvarovanom cyklovozíku má vďaka veľkému priestoru, vrecúškam na nápoje a hračky, priehľadnej sieťke proti hmyzu a pláštenke dostatočný komfort v každom počasí. "Vozíky majú brzdu, sú odpružené a ich konštrukcia je vyrobená z hliníka, teda ich hmotnosť je len okolo 15 kilogramov," dodal. Vozík má tvar trojkolky, jeho zadné kolesá sú veľké a pevné, vpredu je jedno malé odnímateľné koleso. Tieto detské prepravné systémy sa dajú použiť ako detské kočíky, na jogging alebo na in-line korčuľovanie. "Na dovolenke sa cez deň spolu s dieťaťom bicyklujete a večer môžete ísť s kočíkom na prechádzku na kolonádu," navrhol Belan.
Vďaka rôznym adaptérom sa dajú použiť aj na ťahanie za bežkami alebo vychádzky v rôznom teréne – v lese, snehu a pod. Vozíky možno použiť od dvoch mesiacov až piatich rokov života dieťaťa a nepotrebujú veľkú údržbu. Podľa skúseností Belana je nárast predaja týchto detských prepravných systémov oveľa vyšší v Čechách, kde je aj vzťah ľudí k tráveniu voľného času aktívnejší, ale záujem sa zvyšuje aj na Slovensku.
Dieťa je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky
Dieťa je ako chodec, aj ako cyklista najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Pre TASR to konštatoval záchranár Samuel Hruškovic. "Deti do dvanásteho roka života nevedia reálne vyhodnotiť situáciu, správne odhadnúť rýchlosť vozidla, predvídať riziko, primerane sa rozhodnúť a nemajú dostatočné zručnosti na ovládanie bicykla. To vyžaduje niekoľkoročnú prax," upozornil.
Podľa psychológa Štefana Matulu u detí do sedem rokov prevláda egocentrické myslenie, ktoré spôsobuje, že vlastné vnemy prenáša na iné osoby. "Keď napríklad vidí prichádzať auto, je presvedčené, že vodič ho tiež spozoroval, aj keď je zakryté kríkom," vysvetlil. Psychológ upozornil, že schopnosť hĺbkového stereoskopického videnia, ktorá sa rozvíja až od desiateho roku, je zasa príčinou vysokého počtu chybných odhadov vzdialenosti. "Výsledkom je skutočnosť, že dieťa považuje veľké autá za bližšie a malé za vzdialenejšie. Deti tiež zle odhadujú rýchlosť idúceho auta a nedokážu bezpečne odlíšiť stojace auto od idúceho," spresnil Matula. Zorné pole je u detí oproti dospelým zúžené asi o 30 percent, čo znamená, že mnohé nebezpečenstvá, ktoré vidí dospelý, nie sú pre dieťa vôbec viditeľné. Čas, za ktorý dieťa začne na nebezpečenstvo reagovať, je podľa odborníka napr. u päťročného dieťaťa v porovnaní s dospelým až dvojnásobný, pričom u dievčat je tento čas dlhší než u chlapcov. "Taktiež schopnosť sluchového vnímania je u dieťaťa znížená asi o 10 dB v porovnaní s dospelým jedincom," dodal.
Ťažisko tela je v detskom veku umiestnené výrazne vyššie než u dospelého, čo je jedným z dôvodov, prečo dieťa ľahšie stráca rovnováhu a častejšie padá. "V logickom myslení, postrehu, sústredení a v predvídaní nebezpečenstva sa deti priblížia dospelým až po dovŕšení dvanástich rokov," uviedol Matula. "Deťom treba všetko vysvetliť, ale stále je to na dospelých, aby sa im venovali a poskytovali im dostatočnú pozornosť," dodal záchranár. Rodič musí podľa neho naučiť dieťa techniku jazdy, "aby vedelo, akým spôsobom zvládnuť zákrutu, ako bezpečne brzdiť na rôznych povrchoch - suchom, mokrom, na prašnej ceste a akú bezpečnú vzdialenosť treba dodržiavať".
Dieťaťu tiež treba vysvetliť základné zásady premávky na ceste a dopravné predpisy. Hruškovic spresnil, že na bicykli treba jazdiť po pravom okraji vozovky, počas jazdy mať pevne pripnutú cyklistickú prilbu, cyklisti by mali jazdiť jednotlivo za sebou s dostatočným odstupom. "Odstup závisí od rýchlosti bicyklovania, ale vo všeobecnosti platí, že dieťa by malo ísť pred rodičom, aby mal nad ním dostatočnú optickú kontrolu v odstupe približne 1,5 metra," poznamenal záchranár. Rodič by podľa neho nemal ísť úplne po pravom okraji vozovky, ale mierne vysunutou pozíciou doľava by mal chrániť svojim telom dieťa. K základným zásadám patria aj osvetlenie pri zníženej viditeľnosti, ruky na riadidlách a nohy pevne v pedáloch a plné sústredenie sa na dopravnú situáciu pred sebou aj za sebou. Cez prechody pre chodcov treba ísť popri bicykli.
Pri bicyklovaní s deťmi je prvoradá bezpečnosť. Záchranár odporučil bicyklovať sa s deťmi na menej frekventovaných - bočných, poľných, lesných cestách a na bicyklovanie vyhradených miestach. Všetci účastníci premávky musia mať cyklistické prilby, menšie deti pri zvýšenom riziku pádu majú používať aj chrániče na kolená a na lakte. "Menšie deti by, na rozdiel od dospelých, nemali používať okuliare, pretože im bránia vo výhľade a môžu ich znervózňovať," uzavrel Hruškovic.
Autor článku: TASR