Prehĺbiť kontakt pacienta s lekárnikom a vytvoriť medzi nimi ovzdušie dôvery je cieľom Dňa lekární v pondelok 12. júna.
Zámerom podľa prezidenta Slovenskej lekárnickej komory (SLeK) Petra Mihálika je, aby pacienti pri poskytovaní lekárnickej starostlivosti dostali všetky informácie potrebné na dosiahnutie maximálneho účinku s čo najmenším rizikom nežiaducich účinkov.
Lekáreň, ktorá sa zapojí do tejto akcie, si podľa Mihálika zvolí vlastnú formu otvorených dverí. Lekárnici budú s pacientom hovoriť o predchádzajúcej liečbe, pýtať sa budú aj na rodinnú anamnézu a na to, či sa v prípade nežiaducich účinkov obracajú na lekára.
"Nechceme zasahovať do odbornosti lekára, ktorý dominuje pri liečbe, ale usilujeme sa evidovať ťažkosti a sťažnosti na liečbu, prípadne nežiaduce účinky na určité lieky," povedal Mihálik.
Lekárnici dokážu pomôcť pri rozhodovaní pacienta o zámene lieku a ich snahou je, aby liečba bola účinná a bezpečná. Lekárnici často zistia, že pacienti neužívajú lieky správnym spôsobom a treba ich usmerniť, prípadne upozorniť napríklad na to, že niektoré lieky nemožno lámať. Dôležité je tiež vedieť, že užívanie veľkého množstva doplnkových liečiv môžu spôsobiť, že lieky sú napokon neúčinné, spomenul Mihálik.
SLeK organizuje Deň lekární na Slovensku druhý raz, krajiny Európskej únie od roku 1989.
Autor článku: TASR