Vedeli ste o tom, že pomer medzi mužmi a ženami, čo sa týka absolvovania zákrokov esteticko-plastickej chirurgie, sa postupne výrazne vyrovnáva?
Konkrétne zákroky sú samozrejme rôzne, ale esteticko-plastická chirurgia zďaleka nie je výsadou žien, ako by sa mohlo zdať...
V prvom rade ide totiž o zákroky, ktoré výrazne zlepšujú kvalitu života klientov. Estetická stránka je veľmi dôležitá, napokon hovoríme o esteticko-plastickej chirurgii, ale vždy vyváženej funkčnosťou.
Domnievali ste sa, že esteticko-plastická chirurgia je výsadou mediálne známych osobností, alias hviezdičiek, ktorým hovoríme celebrity? Táto domnienka jednoducho neplatí. „Tak zvané známe osobnosti v tomto zmysle tvoria reálne menej ako 1 – 1,5% zákrokov“ hovorí z praxe MUDr. Dušan Guba, primár esteticko-plastickej chirurgie Ústavu lekárskej kozmetiky v Bratislave.
„Drvivá väčšina našich klientov sú bežní smrteľníci. Vnímam medzi nimi iný typ celebrít, resp. známych osobností. Jednoducho ľudí známych v rámci svojej profesie, či komunity, ktorí inšpirujú svoje okolie v mnohých smeroch,“ pokračuje primár Guba.
Zaujímavé je, že niektoré zákroky sú akoby profesne príslušné. Advokáti, právnici, či pedagógovia často podstupujú zákrok korekcie viečok. Ich problém je viac ako len estetický... prosto potrebujú čítať, vyhnúť sa bolestiam hlavy a ďalším nepríjemným sprievodným javom, ktoré ochabnuté viečka prinášajú. Je to otázka postavenia, potreby vyzerať lepšie, pričom vo väčšine prípadov ide o zákroky v lokálnej anestéze.
Estetická a funkčná stránka kráčajú ruka v ruke... Kto vyhľadáva plastické operácie? Sú to reálne známe osobnosti?
Naši klienti sú úplne normálni, rozumní ľudia, často bez veľkých, prípadne úplne bez komplexov. Vedia, čo konkrétne očakávajú, na konkrétne problémy sa vecne pýtajú, veľmi jasne sa rozhodujú... toto je absolútna väčšina klientov.
Celoživotne robia svoje dielo dobre, sú známi vo svojej komunite, profesii, v konkrétnej oblasti a sú referenciou i inšpiráciou pre iných, sú mienkotvorní. Plastická chirurgia nie je pre nich tabu, sú rozumní. Potrebujú si doriešiť konkrétny problém, zostať v centre diania a udržať si kvalitu svojho života.
Stretávate sa s trendmi, resp. módou v plastických operáciách? Existuje?
Dnes je jednoznačný trend vyzerať dlhodobo pekne, mlado, ZDRAVO. Ale ak mám hovoriť o konkrétnom trende, či trendoch pri niektorých špecifických zákrokoch, tieto určite pozorujeme. Napríklad približne pred 15- timi rokmi sme zaznamenali veľký nárast počtu liposukcií. Neskôr, pred piatimi až siedmimi rokmi, začal ich počet ubúdať. Súviselo to s príchodom neinvazívnych možností (aj tieto naše zariadenie poskytuje). Dnes zaznamenávame opäť ich postupný nárast, nakoľko sú klienti, ktorým neinvazívne zákroky nepomohli dostatočne podľa ich predstáv.
Zväčšovanie prsníkov bolo v minulosti skôr tabu, dnes sa ním klientky naopak hrdia. Môžete to samozrejme nazvať módou, či trendom. Ale i tu musí plastický chirurg zachovať určité pravidlá. Veľkým percentom sa na vykonaných zákrokoch podieľajú redukčné mamaplastiky (zmenšenie prsníkov hlavne zo zdravotných dôvodov). Málo sa o nich píše, ale reálne sa vykonávajú vo veľkom množstve. Nenazval by som to však trendom. Je to odpoveď na aktívny spôsob života, ktorý je v našej spoločnosti preferovaný. Zmenšenie prsníkov výrazne zlepší kvalitu života. Pacientka sa vystrie, získa lepšie držanie tela, zmení sa dynamika jej pohybu. Zrazu môže chodiť po schodoch, venovať sa športu, ráznejšie sa pohybovať... Vďaka pohybu sa jej mení metabolizmus. Sprievodným znakom je, že klientka v období pozákrokových kontrol schudne i niekoľko kilogramov. Redukčná mamaplastika tak má komplexný pozitívny dopad na bežný život ženy.
Faceliftov sa ženy voľakedy báli, dnes ich vykonávame neuveriteľne často. Jednoducho každý utorok.
Operácia viečok u muža? V minulosti rarita, dnes už rozhodne nie! Jednoducho zákrok, ktorý z hľadiska zdravotného pomôže i výrazne omladí.
Zaznamenávame vysoký nárast gynekomastií (odstránenie zväčšených prsných žliaz u mužov). Čím to je? Čiastočne je to móda priliehavého oblečenia a nespokojnosť s vlastnou siluetou, ale na druhej strane je tu aj zdravotný aspekt. Muži majú viac informácií a jednoducho sa rozhodujú najmä kvôli prevencii.
Ak spomíname zdravotné benefity, potom operácie nosa sem určite spadajú. Najmä športovci, ktorí majú problém s dýchaním. Pri rhinoplastike spoločne s úpravou funkčnej stránky, s cieľom zlepšiť dýchanie, takmer vždy upravujeme aj esteticky tzv. vonkajší nos.
Operácia nosa výrazne omladzuje tvár, najmä ak je vykonaná po 30 – 35 roku života. Na druhej strane... oponujeme tým, pre ktorých je ich nos výrazne charakterotvorný, dodáva im špecifický výraz, odlišuje ich od davu. V takomto prípade, ak je operácia nevyhnutná zo zdravotného hľadiska, snažíme sa charakter zachovať. Ale sú aj takí klienti, ktorým práve rhinoplastika úplne zmenila tvár, ľudia ich nespoznávajú na ulici a zmena im skutočne veľmi prospela.
Zaujímavým trendom je i darovanie darčekových poukážok na zákroky esteticko-plastickej chirurgie. Prvý dojem by mohol byť, že obdarovaný je tlačený do zmeny. Opak je pravdou - je to prejav vzájomnej dôvery medzi partnermi, vzájomného vnímania sa, kedy jeden druhého dokáže podporiť pri riešení konkrétneho problému.
Odmietnuť klienta?
Občas treba vedieť povedať nie... aj keď je to pre nás často viac diskusií a vysvetľovania v porovnaní so situáciou, kedy by som povedal áno. Ak som presvedčený, že to nie je správna cesta, stojím si za svojím názorom. V esteticko-plastickej chirurgii jednoducho musí platiť, že estetická stránka kráča ruka v ruke s funkčnosťou.
Autor článku: Ústav lekárskej kozmetiky