Reklamné šoty, ktoré vysielajú televízne stanice počas športových programov, predstavujú zmiešané požiadavky kladené na mužov v dnešnej spoločnosti. Podľa reklám by muži mali piť pivo, vlastniť úžasné autá, mali by byť šikovní pri drobných domácich opravách a zároveň by mali byť milujúcimi otcami. Popritom by mali vlastniť najnovšie modely holiacich strojčekov a používať krémy proti vráskam okolo očí spolu so samoopaľovacími prípravkami.
Veľa mužov sa v týchto požiadavkách nevie zorientovať a chýba im ucelený obraz ideálneho muža. V praxi to znamená, že muži prežívajú krízu a často nie sú schopní robiť rozhodnutia o tom, ktorý výrobok si kúpiť, alebo ako sa správať v prítomnosti žien.
"Je čoraz ťažšie povedať, ako by sa mal muž správať v spoločnosti," vraví Holger Brandes z Protestantskej strednej školy pre sociálnu prácu v Drážďanoch. Existuje veľa rôznych interpretácií mužskej osobnosti, ktoré sa pohybujú medzi dobrákom s mäkkým srdcom a drsným chlapom.
Už roky sa dá sledovať u mužov vo všeobecnosti premena. Stávajú sa mäkšími a citlivejšími. Dôvodom tohto vývoja sú zmenené požiadavky spoločnosti na mužov, za ktoré môžu aj nemalé očakávania žien.
Napriek tomu, že ženy túžia po chápavých partneroch a zodpovedných otcoch, stále existuje aj potreba typicky mužských vlastností. "Muži by nemali byť príliš mäkkí, mali by byť zdravo sebavedomí," vraví Brandes.
Za najväčší problém muži považujú kompromis medzi rôznymi požiadavkami, ktorý by mali uplatniť v každodennom živote. Napríklad podľa Jana Schaumanna, ktorý pracuje ako štylista v Berlíne, by mali muži prejaviť aj svoju jemnejšiu stránku. Keď pozvú ženu na prvom rande k sebe domov, nemali by sa báť nechať krém proti vráskam a samoopaľovací prípravok na zvyčajnom mieste v kúpeľni. "Muži by sa mali s takýmito vecami vysporiadať sebavedomo," vraví Schaumann.
A predsa nie sú muži, ktorí sa o seba precízne starajú, medzi ženami príliš populárni. Vo všeobecnosti sa za najideálnejší považuje muž, ktorého osobnosť sa pohybuje niekde v strede.
Dosiahnuť tento stav môže byť pre mnohých mužov náročné, ale zároveň to poskytuje nové príležitosti a muži by sa mali naučiť, ako ich využiť. "Muži sa chcú zmeniť, ale majú to v mnohých oblastiach ťažké," myslí si Eberhard Schaefer, predseda berlínskeho Centra pre otcov. "Keď sa muži snažia zorientovať vo svojej osobnosti, potrebujú podporu od žien." tvrdí Schaefer a ženám odporúča, aby si nerobili žarty z mužov, ktorí sa snažia zmeniť.
Autor článku: TASR