Už u maličkého dojčaťa môžeme badať, ktorú rúčku používa viac. Či keď sa naťahuje za hračkou, alebo keď mu nastavíme prsty a rúčkou nás poriadne chňapne. Dominancia hemisféry znamená uprednostňovanie jednej ruky – teda vedúcej. Dominantná znamená, že počas vnútromaternicového vývinu sa mozog činnostne rozdelí na polovicu vedúcu a pomocnú. Ak je dieťatko pravák, znamená to, že dominantná - vedúca hemisféra je ľavá. Ak je ľavák, dominantná je hemisféra pravá.
Lateralita označuje odchýlku v používaní párových orgánov, čím sa rozumie prednostne používaná strana, teda pravá alebo ľavá. Vyskytuje sa však aj lateralita neurčitá a dominancia nevyhranená (ambidextria)– ak dieťa v skúške laterality používa raz ľavú ruku, raz pravú, ide o ambidextriu. Při diagnostike porúch učenia je veľmi dôležité rozoznať dominanciu a lateralitu dieťaťa. Od toho sa odvíja mnoho porúch, ktoré by mohli spôsobiť zbytočné nepríjemnosti počas života dieťaťa.
Nie je zdravé, ani správne, precvičovať ľavákov na pravákov. Môžu tak vzniknúť poruchy reči, oneskorenie reči, enurézy a mnoho iného, čo spomeniem nižšie. Dodnes v našej spoločnosti počujeme názory, že ľaváctvo je choré a neprirodzené. Ľudia odpradávna boli praváci aj ľaváci. Z archeologických nálezov sa môžme dozvedieť, že rozdiely v lateralite boli už v dobe kamennej, našli sa nástroje požívané výlučne ľavákmi. Keď si človek začal vyrábať nástroje, narástla potreba vyjadrenia sa, teda reči. Môžme teda povedať, že základy reči súvisia s lateralitou. Preto, pri jej preučovaní, môže dôjsť aj k poruchám reči
Ponúkam vám pár jednoduchých návodov, ako sa utvrdiť v lateralite dieťaťa:
- uchopovanie hračiek – maličký ľaváčik sa radšej celý otočí, ak je hračka po jeho pravej strane, aby si ju zobral ľavou rúčkou, akoby mal hračku vziať pravou.
- kreslenie – už pri prvých pokusoch o kresbu môžme badať, ktorú rúčku dieťatko uprednostňuje
- stavanie veže z kociek – keďže pri ukladaní kociek na seba je potrebné jemnosť, dieťa kocky na seba ukladá dominantnou rukou
- navliekanie gorálok – v ruke pomocnej si dieťa drží gorálku a v ruke vedúcej niť – ak navlieka gorálky na niť, ak to robí opačne – teda navlieka na niť gorálky, tak v dominantnej ruke má gorálku
- zopnutie rúk – ak zopneme ruku tak, že si prepletieme prsty, vždy nám ostane jeden palec položený na druhom. Navrchu nám ostane na 70 % palec vedúcej ruky :-) Ak si skúsime položiť ten spodný palec na vrchný, je to nepríjemné a hlavne máme taký pocit neprirodzenosti v tejto polohe :-)
- kresba domčeka – rozdelíme papier čiarou na dve polovice, alebo ho preložíme napol. Najprv, na pravú stranu, dáme dieťaťu nakresliť ľubovoľný domček pravou rukou. Zakryjeme ho. Papier preložíme na ľavú stranu a necháme dieťa nakresliť tiež ľubovoľný domček, ale rukou ľavou. Ak si papier rozložíme a porovnáme domčeky, ten, ktorý bol kreslený vedúcou rukou hneď spoznáme. Je nakreslený precízne, má aj drobnosti, je pravidelný, jednoducho pekný. Ten, ktorý bol nakreslený pomocnou rukou, je krivý, nepekný, nepravidelný, bez detailov.
Ak je dieťa dlhšiu dobu precvičované, môžeme si všimnúť:
- nepokoj fyzický aj psychický – zvýšená vzrušivosť, nesústredenosť, nepokoj z toho, že a potláča prirodzenosť laterality
- zmenené správanie – dieťa môže náhle byť také, ako nebývalo, teda agresívne, neurotické, utiahnuté...
- neurózy – hlavne úzkostné a negatívne, dieťa je prestrašené, úzkostlivé, negativistické
- enuréza - nočné pomočovanie – napätie vznikajúce potláčaním vôle písať prirodzene zvolenou rukou, sa v uvoľnenom stave spánku takto prederie von
- tiky – najčastejšie v tvárovej oblasti, nahromadená energia, ktorá sa pre napätie nemôže dostať napovrch. Väčšinou zmiznú, ak začne dieťa písať preň prirodzenou rukou
- odpor ku škole – ranné vracanie, nechuť robiť úlohy, odmietanie hlavne písania, strácanie prevažne pier a pomôcok na písanie
- zhoršený prospech – pocity neúspechu, kvôli potláčanej prirodzenosti, zhoršenie prospech, odmietanie školy
- poruchy reči – ako som spomenula vyššie
- zameškaný vývoj reči – oneskorená reč, dieťa nevie, prečo nemôže používať svoju ruku, tak to demonštruje aj týmto spôsobom
- koktavosť – vidieť to hlavne na prváčikoch, ktorí z ničoho nič začnú koktať a zajakávať sa
- poruchy učenia – dyslexia (porucha čítania), dysgrafia (porucha písania), dysortografia (neschopnosť správne používať pravopis), dyskalkúlia (porucha matematických schopností), dyspraxia (neobratnosť), vyskytujú sa hlavne u detí s ambidextriou alebo nevyhranenou lateralitou
Dnes už sme natoľko pokročili, že pre ľavákov už vznikli aj obchody so špeciálnymi pomôckami, pre nás pravákov vlastne len zrkadlovo otečenými, no pre ľavákov konečne prirodzenými. Skúste otvoriť konzervu obyčajným otváračom ale ľavou rukou. Ide vám to? :-) Asi nie. No preto, lebo všetko je vyrobené pre pravorukú populáciu. Obchod pre ľavákov je v Bratislave na Medenej ulici. A ľaváci majú dokonca aj svoj medzinárodný deň – 13. august.
Dieťa má mať od malinkého malička možnosť slobodne a bez obmedzovania používať dominantnú rúčku. Žiak si má zásadne sám zvoliť, ktorou rukou bude písať a učiteľ ho v tom, bez ohľadu na predsudky, má podporovať. Ľaváctvo je tak isto prirodzené ako praváctvo, ľaváci sú rovnocenní pravákom. Dieťa ľavák, by v žiadnom prípade nemalo mať pocit, že je iné ako pravoruké deti. Ľavorukosť ako prirodzená lateralita, by sa mala takisto čo najviac podporovať a rozvíjať.
Slávni ľaváci boli napríklad Leonardo da Vinci alebo aj Charles Chaplin.
Autor článku: Mgr. Barbora Horváthová