Vláda postupne pravdepodobne zakáže všetky formy priamej a nepriamej reklamy na tabakové výrobky a fajčenie, vrátane akejkoľvek podpory a sponzorstva. Je to v návrhu Národného programu kontroly tabaku, ktorý dnes vláda schválila.
Rezort zdravotníctva odporúča v programe prijať príslušné obmedzenia, na základe ktorých by reklama nepodporovala predaj tabakových výrobkov prostredníctvom klamlivých a zavádzajúcich významov.
Zo skúseností vyplýva, že iba úplný zákaz reklamy, vrátane priamej a nepriamej, vedie k zníženiu fajčenia. Účinky zákazu reklamy pôsobia najmä na mládež a deti. Podľa údajov Svetovej banky úplný zákaz reklamy znižuje spotrebu tabakových produktov o sedem percent.
Cieľom Európskej stratégie na kontrolu tabaku, ktorý si Slovensko osvojilo, je dosiahnuť reálne zníženie počtu fajčiarov. Zámerom je dosiahnuť dvojnásobnú ročnú redukciu fajčiarov v regióne a zabezpečiť občanom právo dýchať vzduch bez tabakového dymu.
V súčasnosti na Slovensku fajčí približne jedna tretina obyvateľov nad 18 rokov. V porovnaní s predchádzajúcimi rokmi sa situácia mierne stabilizovala.
Fajčí 40 percent stredoškolskej mládeže, pričom nepravidelných fajčiarov je okolo 15 percent. Výrazné zvýšenie fajčenia dievčat o viac ako 20 percent Slovensko zaznamenalo v rokoch 1995 - 2003. Neustále klesá vek, v ktorom deti začínajú po prvý raz fajčiť.
Autor článku: TASR