Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) apeluje na zdravotné poisťovne, aby dodržiavali zákon a nezbavovali sa zodpovednosti odvolávaním sa na svojich sprostredkovateľov.
Reaguje tak na štvrtkové vyjadrenia člena dozornej rady Union zdravotnej poisťovne (UZP) Tibora Bôrika, ktorý novinárom vysvetlil, že na získavanie klientov, budúcich poistencov, si UZP najala sprostredkovateľskú spoločnosť AFS. Bôrik vyslovil presvedčenie, že ak by spoločnosť AFS zistila konkrétnu osobu, ktorá by porušila etické zásady, isto by s ňou zrušila spoluprácu. Podľa VšZP však údajne externí spolupracovníci UZP použili pri získavaní poistencov nekalé praktiky šírením nepravdivých informácií o zrušení doterajších zdravotných poisťovní a odmeňovaním klientov za vyplnenie prihlášky alkoholom. Preto VšZP žiadala, aby to úrad prešetril.
ÚDZS tvrdí, že zdravotná poisťovňa uzavretím zmluvy s dílermi či správcovskými spoločnosťami na získavanie klientov berie na seba plnú zodpovednosť za dodržanie zákona. Zdravotná poisťovňa nesmie pri propagácii svojej činnosti poskytovať nepravdivé alebo zavádzajúce informácie, zamlčovať dôležité skutočnosti a ponúkať výhody, ktoré nevie zaručiť. V prípade zistených nedostatkov úrad okamžite zasiahne a uloží sankcie, ktorými sú pokuta do výšky piatich miliónov korún, odňatie povolenia či zastavenie prijímanie prihlášok.
V prípade, že občan je presvedčený o nekorektnom prístupe zo strany zdravotnej poisťovne, ÚDZS mu odporúča obrátiť sa na zdravotnú poisťovňu so žiadosťou o zrušenie podanej prihlášky. Zároveň by mal podať podnet na úrad vo veci preskúmania postupu poisťovne. Úrad poskytne poradenstvo občanom aj na svojej linke Jednotky ochrany práv pacientov. Číslo na ňu je 02/59 311 352.
Autor článku: TASR